PEDAGODZY SZKOLNI
podejmują działania w zakresie :


I . Zadań ogólnowychowawczych
1. dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole,
2. dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,
3. udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywaniu własnych dzieci,
4. współudział w opracowaniu planu wychowawczego szkoły
II . W zakresie profilaktyki wychowawczej
1. rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego,
2. opracowywanie wniosków dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
3. stwarzanie uczniom wymagającym szczególnej opieki i pomocy turystycznych, rekreacyjnych oraz innych zorganizowanych form zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
4. udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,
III. W zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno-psychologicznej
1. udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
2. udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,
3. udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych,
4. przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży.
IV. W zakresie pomocy materialnej
1. organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, uczniom z rodzin alkoholicznych, zdemoralizowanych, uczniom z rodzin wielodzietnych mającym szczególne trudności materialne , organizowanie pomocy uczniom kalekim, przewlekle chorym itp.
2. dbanie o zapewnienie miejsca w świetlicy lub internacie uczniom wymagajšcym szczególnej opieki wychowawczej,
3. wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich,
4. dbanie o zapewnienie dożywiania uczniom z rodzin posiadających szczególnie trudne warunki materialne,
5. wnioskowanie o skierowanie uczniów osieroconych i opuszczonych do placówek opieki całkowitej.
V. Organizacja pracy nauczyciela-pedagoga
1. posiadać roczny plan pracy,
2. zapewnić w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwoœć kontaktowania się z nim zarówno uczniów jak i ich rodziców,
3. współpracować z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi organizacjami i instytucjami w środowisku zainteresowanymi problemami opieki i wychowania,
4. współpracować na bieżąco z władzami szkoły, wychowawcami klas, nauczycielami, Radą Rodziców, pielęgniarką szkolną, w rozwiązywaniu pojawiających się problemów opiekuńczo-wychowawczych,
5. składać okresową informację radzie pedagogicznej na temat trudności wychowawczych występujących wśród uczniów danej szkoły,
6. prowadzić następującą dokumentację:
- dziennik pracy, w którym rejestruje się wykonywane czynności,
- ewidencję uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej itp.



































autor: Ewa Fitkowska 2006-2007